top of page

Pedagogisk grunnlag

Video

Monster_2stk.png

Et godt språkmiljø i tegnspråkmiljøet er vesentlig for at barn skal kunne uttrykke sine meninger, sette ord på vanskelige ting og kunne gjøre seg forstått. Alle barn har rett til språk, sosialt samspill og deltakelse i samfunnet, spesielt på tegnspråkets premisser. Det innebærer rett til å leve et fullverdig liv under forhold som sikrer deres verdighet og fremmer respekten for den enkeltes liv, språk, identitet, integritet og menneskeverd. Barn og unge opplever i de siste 5 årene en kraftig redusert tilgang på tilbud på tegnspråk og sosialt samvær med likestilte, disse har derimot rett til nødvendige tiltak. De må også sikres livskvalitet og muligheter på lik linje med den øvrige befolkningen. Vi anser “Barnas tegnspråklige møteplass” (BTM) som et av våre viktigste ansvarsoppgaver og i tillegg er dette forankret i FNs barnekonvensjon. For å innfri barn og unges rettigheter, må det etableres gode samhandlingsrutiner mellom de ulike instanser innenfor tegnspråklige arenaer slik at både barn og foreldre erfarer god kvalitet i aktivitetene.

Video

Vi ønsker med prosjektet å bidra til at barn og unge med tegnspråk som sitt daglige språk, får mulighet til aktiv deltakelse i samfunnet. Med BTM blir det viktig at det etableres et samarbeid mellom to eller flere instanser i det lokale tegnspråkmiljøet for å oppnå dette. Derfor har vi utarbeidet denne veilederen til dette formålet. I veilederen legges det særlig vekt på å beskrive de ulike tiltak som tar utgangspunktet i livsmestring, fysisk aktivitet samt fortelling med verdier som medmenneske, samhandling med andre likestilte, bygging opp selvtillit og evne til å ta livsvalg, skille det gode fra det dårlige, skape refleksjon om sin plass blant menneskene og på jorden fra barnsben av. Skape gode relasjoner med seg selv og andre, styrke sitt selvbilde og syn på tegnspråk som et verktøy gjennom livet. Skape gode relasjoner med voksne døve fra ulike arenaer, både som kulturformidlere og språkmodeller. Trygghet og en god sikkerhetsnettverk er blant annet nødvendig gjennom samarbeid mellom flere instanser på tvers. BTM legger opp aktivitetene basert på gode og store fortellinger som har stor relevans for dagens hverdagsliv, og bidrar gjerne til refleksjon rundt barnets egne livserfaring og gir god grobunn for å møte motgang og medgang senere i livet. Vårt ansvar rundt dette arbeider er å være tilstede for barn og foreldrene, og møte foreldre med respekt for deres livserfaring, følelser av det å være fratatt det «normale» familieformatet, sorgreaksjoner og vårt bidrag er at de gjennom samtaler og aktiviteter med andre barn og foreldre, vil skape relasjoner som varer livet ut. For at barn skal fungere i hverdagen, utvikle seg og trives, har de behov for grunnleggende tillit og positiv selvoppfatning. De har behov for tilhørighet i gruppen, struktur og forutsigbarhet. Dette er en forutsetning for et sunt og godt psykisk grunnlag for livet ut.  

Monster_Strekprikker_Gronn.png

Video

Fanen “For gruppeledere” tar for seg de ulike temaer i aktivitetene og går også innom instansers plikter slik at samarbeidspartnere i både utdanningssektoren og andre sektorene kan planlegge og samarbeide om et koordinert tilbud. For å oppnå et best mulig resultat for barn og foreldre, må tilbud og tjenester ses i sammenheng. Aktører fra ulike instanser må understøtte hverandres innsats på tvers av arenaer. Døvekirken, Norges Døveforbund og Norges Døveforbund Ungdom ønsker å inspirere til samarbeid, klargjøre ansvar og roller og gi aktørene en felles plattform som gir forutsigbare og godt koordinerte tilbud og tjenester for tegnspråklige barn og familier.

Kontaktinfo

Ballong_RED.png

Hege R. Lønning
Kirkefagleder

HL553@kirken.no
Sms: 952 09 906
Bildetlf: 0406060564@wx3.se

Døvekirken, Oslo bispedømme, Fagerborggt. 12, 0360 Oslo

STOTTET-AV-DAM.png

DESIGN: DUGG DESIGN

bottom of page